Auteur Topic: Klapperende waterleiding  (gelezen 17605 keer)

Offline giant

• weet waar Vathorst ligt
  • *
    • Bekijk profiel
Klapperende waterleiding
« Gepost op: 06 januari 2005, 09:46 »
Wij hebben steeds meer last van een klapperende waterleiding, vooral bij het
afsluiten van een kraan.
Het lijkt ergens uit de meterkast te komen, maar is heel lastig te traceren.
Hebben meer mensen hier last van (gehad) ?

Offline HJBWEST

• *
    • Bekijk profiel
Re: Klapperende waterleiding
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2005, 10:45 »
Wij hebben ook last van klapperende leidingen. Met name als wij de vaatwasser hebben aangezet en de machine het waterafsluit. Dit geldt ook voor de wasmachine op de zolder.  De leidingen klapperen dan met namen in de meterkast. Wellicht is een waterdemper de oplossing.

Misschien ook een goed idee om de aannemer weer eens te bellen om te vragen of het kwaad kan en wat er aan te doen is.

Offline Knuffel

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2005, 11:10 »
Hallo,

ook wij hebben hier last van.  hoor het ook in de meterkast.  dit geldt ook voor de wasmachine en als de keukenkraan open en dicht gaat.

Offline giant

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2005, 13:44 »
Dan ga je toch denken dat er iets is met die leiding.
Bij ons is het trouwens ook het ergst als er een kraan (of vaatwasser) sluit in de keuken.

Ik heb ook al zitten kijken naar een waterslagdemper, maar waar zou je die dan moeten plaatsen?
Die ik gezien heb moeten op een kraan gemonteerd worden, terwijl je hem eigenlijk
tussen de leiding in de meterkast zou willen zetten.

Heb ook Joris Versteeg gemaild hierover en die melde:
'Je dient hier Dura Vermeer Bouw Hengelo BV (t.a.v. afdeling nazorg) schriftelijk van op de hoogte te stellen. '
Iemand hier ervaring mee?

Offline Knuffel

• *
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2005, 14:07 »
Stoker, N. [n.stoker@duravermeerbouw.nl]

dat is iemand die vragen behandeld mbt nazorg
zij zit in hengelo en werkt in de ochtenduren.

ook een heer kroon bij mij bekend. hij is ook van de afdeling nazorg en zit in Houten.
Helaas slechte ervaringen met de afdeling nazorg van Dura Vermeer.

Offline dizzy

• kent de weg in Vathorst
  • Hallo buren...
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2005, 14:20 »
Citaat
Ik heb ook al zitten kijken naar een waterslagdemper, maar waar zou je die dan moeten plaatsen?
Die ik gezien heb moeten op een kraan gemonteerd worden, terwijl je hem eigenlijk
tussen de leiding in de meterkast zou willen zetten.

Waterslag is een natuurkundig fenomeen. Het onstaat doordat een kolom water een bepaalde voorwaartse snelheid heeft en plotseling tot stilstand komt. (Een wijd open kraan die plotseling wordt afgesloten) Het water heeft dan nog een bepaalde energie en geeft die af aan de leiding. (Dat gebeurt op de plek waar het water het eerst wordt afgeremd; dus bij de afsluiter).  De leiding kan hierdoor beschadigd raken. (Als dat het geval is, raak je de tik nooit meer echt kwijt). E.e.a. is afhankelijk van diverse factoren, waarbij de 'afremsnelheid' van het water het belangrijkst is. Maar ook de lengte van de leiding is van belang. Het heeft dus geen zin om aan het begin van de leiding (in de meterkast) al een waterslagdemper te plaatsen. Met beleid sluiten van een kraan is veel belangrijker. De meeste wasmachines hebben een magneetafsluiting, waardoor de kraan toch in een klap wordt afgesloten. Het plaatsen van een waterslagdemper bij de (af)wasmachine valt dan wel aan te bevelen. Bij sommige (moderne) wasmachines is een vertraging in het sluiten van de kraan ingebouwd, waardoor waterslag vermeden wordt.

Je zou Dura kunnen vragen om een oplossing, maar ik denk dat ze met hetzelfde verhaal komen.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2005, 14:32 door dizzy »

Offline Epvw

• kent de weg in Vathorst
  • Vathorst. Geweldig genieten!
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2005, 14:39 »
Van begin af aan heb ik een waterslagdemper bij de wasmachinekraan op zolder geplaatst en de vaatwasser (Miele) heeft zover ik weet  een vertraagd werkende afsluitklep.
Ik heb geen enkel probleem met klapperende waterleiding behalve als ik met een ruk de keukenkraan dicht doe. Maar dat is eigenlijk heel normaal. Daarmee gaat (zoals hiervoor gezegd) inderdaad de energie een eigen weg zoeken en bv door verplaatsing ruimte zoeken in beugels en doorvoerplekken. Gevolg is dat je dat vaak niet meer weg krijgt. Direct aanpakken is het beste en waterslagdempers pakken waar je ze ook plaatst een stuk energie op bij plotseling afsluiten. Is dus altijd beter dan niks doen! 

Als het direct bij oplevering een groot probleem was had het al aangepakt moeten worden. Ik heb twijfel of de aannemer nog iets zal doen...

Offline miek

• Vathorst pionier
  • **
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: 06 januari 2005, 20:27 »
ook wij hebben deze problemen (een pantheonwoning aan de laakboulevard die ook door dura is neergezet).
we hebben het al gemeld bij een van de nazorgbezoeken, maar worden naar de loodgieter doorverwezen en die wijst je weer terug naar dura en zo schiet je dus niets op. De afdeling nazorg heeft zowiezo nergens veel haast mee, als je overal niet zelf achteraan belt....

volg ons op Twitter