Open brief aan Ontwikkelingsbedrijf Vathorst Beheer BV
Amersfoort, 19 mei 2011
OBV; Onbetrouwbare Boeven Vereniging
Beperking woongenot
Sinds februari 2008 woon ik met mijn gezin in Amersfoort Vathorst, deelplan Laak 1B. Ik had gehoopt hier met veel plezier te kunnen wonen en te kunnen genieten van deze prachtige wijk. Dit mocht helaas niet zo zijn dankzij de volhardende inzet van het OBV, dat stelselmatig ondoordachte plannen uitwerkt, plannen op achterbakse wijze achterhoudt, deze vervolgens weer onaangekondigd aanpast en ondertussen bewoners niet of onjuist informeert.
Starre houding OBV
De afgelopen jaren hebben de bewoners van de Zwartsluiskade regelmatig geprobeerd om in goed overleg en volgens de juiste procedures een aantal zaken te regelen; helaas altijd zonder succes. Een aantal plannen waar de bewoners via de reguliere weg hebben geprobeerd om in overleg tot een betere oplossing te komen zijn o.a.;
* aanleg van een tijdelijke bouwweg door Vathorst Noord
* afwerken van de gracht rond het Admiraalseiland
* werkzaamheden aan de sluis in de Laak
* verbreden van de gracht tussen Laak 1b en Laak 2a (conform de oorspronkelijke plannen)
Criminele organisatie
Aangezien het OBV dus blijkbaar geen gehoor wenst te geven aan terechte argumenten en gefundeerd commentaar, doe ik nu maar mijn beklag via een open brief. Overigens treft niet alleen het OBV blaam, maar ook Burgemeester en Wethouders, die regelmatig als jaknikkers alles accepteren wat het OBV voorlegt en net zo hard meewerken aan het in stand houden van een orgaan, dat steeds meer overeenkomsten gaat vertonen met de georganiseerde misdaad.
Om deel uit te mogen maken van deze organisatie, moet men wel aan een aantal criteria voldoen. Zonder volledig en uitputtend te zijn, wil ik er een aantal opsommen;
* kortzichtig (vooral geen rekening houden met de gevolgen van tijdelijke oplossingen)
* onbetrouwbaar (bereid zijn om onwaarheden te verkondigen en afspraken niet na te komen)
* incompetent (plannen maken en uitvoeren zonder rekening te houden met de consequenties daarvan op langere termijn)
Fiasco in ontwikkeling
De meest recente flater waar wederom de incompetentie van het OBV uit blijkt, betreft een brief die ik op 12 mei op mijn deurmat aantrof.
In deze brief wordt het afsluiten van het werkterrein Laak 2a toegelicht. Ook worden enkele tijdelijke oplossingen vermeld, voor het oplossen van de parkeerproblemen. Uit deze brief blijkt dat men een aantal jaren geleden bij het uitwerken van de plannen de plank al finaal heeft misgeslagen voor wat betreft de parkeervoorzieningen. De behoefte aan parkeerplaatsen voor de kinderfabriek Laakschool en het gezondheidscentrum zijn fors onderschat en zal hierdoor altijd een probleem blijven vormen. De illusie dat tweeverdienende ouders begrip hebben voor de situatie en bereid zijn hun kroost lopend of op de fiets af te leveren, getuigt niet echt van een reële visie op onze huidige maatschappij.
Wachten op een noodlottig ongeval
En dan, als klap op de vuurpijl, een tijdelijk Parkeerterrein, uitsluitend voor het schoolpersoneel, helemaal aan het eind van werkterrein Laak 2a, dat “enkel en alleen toegankelijk voor bouwverkeer” is!
Het OBV wil klaarblijkelijk zo snel mogelijk het aantal schoolmedewerkers en/of kinderen reduceren. Na via de bouwweg, met al het nodige zware bouwverkeer, het gehele bouwterrein te zijn overgestoken en de wagen geparkeerd te hebben, moet dit schoolpersoneel vervolgens weer lopend het bouwterrein over, waar nog steeds dat gevaarlijke bouwverkeer rijdt. Dit parkeerterrein is dus toegankelijk voor mensen die daar hun auto parkeren. Dit betekent dat dit terrein niet dusdanig kan worden afgesloten, dat gegarandeerd kan worden dat kinderen hier ook niet kunnen komen.
Veiligheid ondergeschikt aan media druk
Deze bizarre noodsprong is ineens verzonnen, toen bleek dat de geplande tijdelijke parkeerplaats voor het St. Pieters en Bloklands Gasthuis op veel weerstand stuitte van bewoners. Met name door de daarop volgende negatieve media aandacht is men onder de druk bezweken en heeft OBV besloten de tijdelijke parkeerplaatsen dan maar op het bouwterrein van Laak 2a te creëren. Veiligheid van het schoolpersoneel (en kinderen) is blijkbaar van minder belang dan negatieve media aandacht.
Oplossing
Het volledige werkterrein Laak 2a dient alleen toegankelijk te zijn voor bouwverkeer en mensen die werkzaamheden op dit terrein verrichten.
Dit terrein zal ook dusdanig afgesloten moeten worden, dat het voor kinderen onmogelijk is om toegang tot het terrein te kunnen krijgen.
Het oorspronkelijk geplande tijdelijke parkeerterrein dient gewoon op de geplande locatie gerealiseerd te worden. Dit is de meest logische plek; direct bereikbaar vanaf de rondweg en geen deel van het bouwterrein.
Getekend,
Dick Ilmer
Bewoner Zwartsluiskade