13 december 2017 12:08 | Onafhankelijke website voor Vathorst, Hooglanderveen e.o.
Dankbaar voor kordate actie na melden van vermissing

“Jayden is weggelopen. Politie zoekt mee met helikopter”. Dit berichtje las ik als moeder van onze 5-jarige Jayden twee uur nadat de zoekactie was gestart. Mijn hart stond stil en mijn maag keerde zich om. “Wat is er gebeurd?! Waarom is hij weggelopen?”.

Op mijn werk, deze afgelopen vrijdagavond in de horeca, ben ik niet altijd gelijk bereikbaar en dus was alle commotie mij volledig ontgaan. Oók dat er een berichtje via Burgernet was verzonden waardoor ineens ruim 1700 mensen van deze vermissing wisten. Ik heb dus vooral alleen gehóórd en gelezen dat er een massale zoekactie aan de gang is geweest en dat dit op veel mensen grote indruk heeft gemaakt.

Hier thuis in Vathorst was het anders. Mijn man was Jayden al ruim vijf kwartier echt kwijt, nadat er eerst zo’n bekend “ik-wil-nog-niet-naar-bed”-voorval tussen hun twee was geweest. Dit keer duurde het lang voordat Jayden reageerde en werd het geduld van zijn vader goed getest.

Hij ontlokte dus ook een boze reactie, waardoor de gedachte dat Jayden misschien was weggelopen, niet meer zo onlogisch leek, zeker na al het zoeken en niet vinden. Mijn man heeft zelf ook buitenshuis gezocht en bij vriendjes en buren aangebeld om na te gaan of Jayden daar misschien was.

De onrust nam steeds meer toe. Zou hij zich buiten hebben verstopt? Zou hij op eigen houtje naar een vriendje zijn gegaan? Was hij nog verder van huis gegaan? Toch maar de politie gebeld, omdat bij een eerdere keer dat Jayden de weg naar huis niet meer kon vinden (hij was toen 3 jaar) 112 al eerder op de hoogte was van zijn uitstapje, dan dat wij hen inschakelden.

Het was nu gelukkig anders! Terwijl mijn man onze andere twee kinderen in bed aan het leggen was, had Jayden zich diep onder de bank verstopt. Zo hoefde hij lekker nog niet naar bed, heeft hij waarschijnlijk gedacht. Maar hij was moe, en is er blijkbaar vrij snel in slaap gevallen. Vandáár dat er geen antwoord kwam toen hij werd gezocht en geroepen.

En dit keer was er door niemand onder de bank gekeken. Gewoon niet aan gedacht. Ook niet door de politie die ook het hele huis heeft doorzocht. Mijn man kreeg het verzoek thuis te blijven, terwijl buiten de zoekactie in volle gang was. Wat doe je op zo’n moment? De huiskamer opruimen! ;-)

In de buurt van de bank hoorde hij een vreemd geluid en toen viel het kwartje… Daarmee kwam de zoekactie ten einde en ontvingen de gewaarschuwde buurtbewoners opnieuw via Burgernet het goede nieuws: “De vermiste Jayden is gelukkig in goede gezondheid aangetroffen.”

Ook al bleek de zoektocht dus niet nodig, als ouders zijn wij super dankbaar dat alle hectiek en spanning langs Jayden is gegaan en hij er op het moment zelf niets van heeft meegekregen. We zijn ook super dankbaar dat de politie zo kordaat heeft gereageerd en direct in actie is gekomen. En we zijn minstens zo dankbaar voor al onze wijkgenoten die zo in de benen zijn gekomen om samen met mijn man mee te zoeken naar de ‘vermiste’ Jayden. Hartverwarmend! Iedereen nogmaals hartelijk bedankt!!!

Uit privacy-overwegingen zijn de namen van de ouders weggelaten.

Bijdrage van Vathorst.nu, 8 oktober 2016